2010. szeptember 8., szerda

Mi a véleményetek?

A következő cikkről kérdezem a véleményeteket:
http://www.origo.hu/itthon/20100908-az-oktatasi-allamtitkarsag-tervei-az-uj-nemzeti-alaptantervrol.html

RÉSZLETEK A CIKKBŐL:
"Nem biztos, hogy Janus Pannoniusról olyan mély ismereteket kell szerezni, ahogy eddig" - szemléltette az [origo]-nak egy példával Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár, hogy milyen irányban változhat a tananyagban a most készülő nemzeti alaptanterv (NAT) szerint. Gloviczki azt mondta, a természettudományos oktatás elemi újragondolására van szükség, és a többi hagyományos tantárgy (például a magyar vagy a matematika) is veszíthet a súlyából.

"A természettudományos tárgyak oktatása teljesen megváltozhat, a magyar és a matek rovására pedig a készségfejlesztő tantárgyak kaphatnak nagyobb hangsúlyt az új alaptantervben. Önálló tantárgy lehet a családi életre nevelés, előtérbe kerülhetnek keleti és most kevésbé népszerű latin nyelvek. A hittan kötelezővé tétele nem valószínű, az emelt szintű érettségi viszont várhatóan felértékelődik majd."

12 megjegyzés:

  1. Várjuk meg,mi lesz belőle:))
    Azért van benne némi igazság itt-ott,ha belegondolunk(pl.az alsó tagozat feladata). A nyelvoktatásról sem rossz az elképzelés,mármint az angol mindenhatóságát meg kellene szüntetni. Mi,laikusok azt is régóta mondogatjuk,hogy sok az anyag,kevesebbet,de alaposabban kellene oktatni. Ugyanakkor a készségtárgyak szerepének növelését nem tartom jó ötletnek,néhány gyerek számára így is kín-szenvedés,ha semmiféle érzéke nincs hozzá.
    Azt nem tudom,hogy tudna a gyerek még több időt az iskolában tölteni. Bentlakással?:))

    VálaszTörlés
  2. Azt alapvetően jónak tartanám, hogy a tananyagot átgondolják, átszervezzék, csökkentsék; illetve az általános iskolák alsó tagozatán az írás, olvasás - értő olvasás és számolás megtanítása, gyakoroltatása legyen a fő feladat. Ugyanakkor az is fontos lenne, hogy középiskolában a magyar nyelv tanítása ne szoruljon háttérbe. A szókincs fejlesztése ugyanis nem áll meg az általános iskolában, és egy-egy idegen nyelv elsajátításához is szükség van/lenne magyar nyelvi ismeretekre. Arról nem is beszélve, hogy sokszor magyarul is nehezen fogalmazzák meg véleményüket egy témával kapcsolatban, nem még más nyelven...

    VálaszTörlés
  3. Én, mint "külsős" annyit mondanék, hogy igen, Szegusznak igaza van, az alsó tagozat feladata, hogy megtanítsa a gyereket írni, olvasni, normálisan, mert később az már lehetetlen és nem fog tudni tanulni!!! Viszont, a készség tárgyaknak is ott van igazán nagy szerepe, ami egy kis kikapcsolódás, felüdülés...
    A gimiben pedig a matekról írnék egy személyes tapasztalatot. Az én fiam - meglehetősen extrém a srác -, Pécs legfrekventáltabb gimnáziumába járt, ahonnan 2 év után bukdácsolva kivettük és a dolgozók gimnáziumában szárnyakat kapott, felnőtt számba vették - nála ez volt a probléma, h. nem bírta a fekete pontokat, 5 mínusz egy egyes, stb. - és egy év alatt elvégzett kettőt plusz leérettségizett, kishiján kitűnőre. Szerencséje volt, mert ugye eltörölték a felvételit és a jó értettségi, meg a 8.-ban megszerzett középfokú angol nyelvvizsga rengeteg pontot adott! Felvették az ELTE programozó-informatikus szakára, bőven!!! Viszont, a híres gimnáziumban "szerzett" alapok sehol sincsenek, egész nyáron tanult, mint a gép, vért izzad a megmaradásért és ma is sok a fekete lyuk! Azt mondja, hogy a szakközépben végzett társainak óriási előnyük van, kenik-vágják a matekot!
    Remélem, ez a tantárgy - a magyarral együtt! - már nem veszít a súlyából, mert akkor komoly bajok lesznek! Úgy gondolom, hogy a szakembereknek tudniuk kell szelektálni az anyagok ismeretében, hogy a tovább tanulásnál mi az, ami nélkülözhetetlen és mi az, ami nem! Rengeteg felesleges baromságot kell megtanítani a gyerekeknek! Van, aki simán veszi, van aki belebonyolódik abba, amibe nem is kéne, mint pl. én ebbe!:)))))
    Képzeljétek, kisegítőbe, 6. osztályban kellett tanítanom a MONSZUN SZELET!!!:DDD NOrmális?????
    Bocsánat, ha elragadtattam magam és beledumálok a szakemberek blogjába, de vegyük úgy, hogy mint szülő jöttem!... Köszönöm!:)

    VálaszTörlés
  4. Ildi,teljesen igazad van,rengeteg felesleges dolgot kell(ene) megtanulni a gyerekeknek,a fontosra meg nem marad energiájuk.
    Híres,elit gimnáziumok?? Lenne mit mesélni!
    Csak sajnos ott tartunk,hogy a tudásnak nincs értéke. Én pl. most azzal szembesültem a munkahelyemen,hogy nem szabad következetesnek lenni,és ne legyenek túl nagy elvárásaim a gyerekkel szemben,mert nem nézik jó szemmel (még a főnökök sem! :(( ),ha követelsz a gyerektől. Mindenkinek le kell érettségizni,ha már egyszer itt van. Már miért kellene????? Hiányoznak a jó szakemberek,nem kell mindenkinek diploma...szerintem. Én éppen ezek miatt vagyok padlón,mióta elkezdődött a tanév. Valamit nagyon rosszul csináltam 20 éven keresztül...

    VálaszTörlés
  5. Latinka, nem Te csináltad rosszul, mi másban nőttünk fel, másként fogjuk fel! Elnézést, hogy öregítelek!:) Nagyon kevés a pályára való szakember. Visszavezetném a "kistanárságot" - ha hallottál erről -, hogy akinek valóban érzéke van a tanításhoz és ezt választaná élete céljának, ott, a suliban, az osztályban álljon elő és a tanár engedje meg, hogy felkészüljön, órát, óra részleteket tartson! Mi az, hogy nincs alkalmassági? A tanítónak készülők nem tudnak énekelni, vagy akár egy papírhajót hajtogatni, bukfencezni... Tudom, röhejesnek tűnik, de katasztrófa!!! Ez van! Nem is megyek bele, mert napokat kéne erről beszélni és pont nem a lényeget fogom kidomborítani, mert tele a fejem gondolatokkal! Arról nem is beszélve, hogy a gyerekek egyre tragikusabbak, mert a szüleik is azok és akkor kitől, mit tanulnának?...Láthatjuk a tévében, mennyire becsülik a pedagógusokat!
    Mondjuk, ha 3x ennyi fizetést kapnának, érdekeltté tennék a pályát, sokan jelentkeznének, lehetne válogatni, a sokból "kinőne" egy jó szakmai gárda, lenne tekintély, stb., stb. Ehhez persze több évtizedre lenne szükség!
    Igen, az érettségi már annyi,hogy valóban le kéne mindenkinek tenni, de azért ne maradjanak tudatlanok, mert mondjuk én, nem adnám ahhoz a nevem! /Más, ha a kisegítőt kell elvégezni valahogy!:(/ De azért ne menjünk már le békába, könyörgöm!... Tudom, a statisztika, meg egyebek... Valóban kevés a szakmunkás és szerintem egy jó szakember, sokkal többre viszi anyagilag, mint a diplomás! /De jó, hogy én már kiszálltam ebből!!!/ Nagyon sajnálok minden igazi pedagógust, aki nagyon szereti a szakmáját és nincs kinek átadnia a tudását, mert csak süket fülekre talál! Annál szörnyűbb nincs!
    Azt hiszem, nem folytatom, mert nincs az a blog, ami nem telne be tőlem!!!:))) Türelem, kitartás, empátijjja, meg ilyenek, majd vérnyomáscsökkentő és reméljük, még időben a nyugdíj... Nem túl felemelő!:(
    Én pályaelhagyó vagyok - nem egészen önszántamból -, de tudom ajánlani!:)Talán nagyobb eséllyel élem meg a nyugdíjas kort!...Könnyen dumálok, mert az én kivételes empatikus férjem, az összes, napi, iskolai problémámat átélte és ezen felbőszülve vállalta, hogy inkább igen kevés pénzből próbáljunk megélni, de fő a nyugalom...Itthon is van zajlás, de hát legfeljebb szétcsapok köztük, az enyémek!!!:)))
    Ígérem, többé nem zavarlak benneteket, csak még a véremben van egy-két dolog és... Bocs!

    VálaszTörlés
  6. Ne viccelj,Ildi,már hogy zavarnál??? Éppen azért hozta métre ezt a blogot,hogy leírhassuk a véleményünket,észrevételeinket,tapasztalatainkat.
    Légy szíves máskor is mondd el,mire gondolsz!

    VálaszTörlés
  7. Ildi! Az alkalmasságival TELJESEN egyet értek, már évek óta ezt szajkozom.
    Sajnos általában a legrosszabb tanítványaim mennek a tanári pályára, mert a jobbak orvosnak, jogásznak, közgazdásznak ...stb mennek. Minek ennyi jogász egy ilyen kis országban??

    VálaszTörlés
  8. El sem tudnak helyezkedni! Aki profi, már komoly tapasztalata, gyakorlata van, az csinál egy ügyvédi irodát, de a többi??? A legkisebbik lányomnak két olyan barátnője is van, aki elvégezte a jogot, aztán szültek... Még vissza van a bojtárkodás és a rengeteg gyakorlat, stb. Mikor, hol fognak ők pénzt keresni?
    Kifelejtettem, amikor Latinkának írtam, hogy "kistanár", stb., ott bizony kéne egy ajánló a tanártól, kvázi alkalmassági, hogy igen is, az illető elhivatottságot mutat a pálya iránt! Mindez csak álom... Marad a nagy magyar valóság, egyhamar nem változik semmi ez ügyben!
    Latinka, egyébként nem értem, hogy miért nem szabad következetesnek lenni és miért nem lehetnek elvárások? Szerintem, ha elsőben így van bevezetve - keményen -, akkor meg kell hogy szokják! Még az elején derüljön ki, hogy ki, hova való! Azt meg végképp nem értem, hogy a főnökség se nézi jó szemmel!? Hiszen ez egy bizonyos színvonalat kell, hogy garantáljon! Gondolom, őket meg a létszám, statisztika, fejkvóta, az a rohadt pénz, stb. érdekli, ott kell "helytállni"!...Ez azonban nem mehet-ne a színvonal rovására... Tipikos, mondhatod:"mi vagyok én, kötéltáncos?":)))
    Gondolom, nem bővelkedtek sok penge tanulóval és fogynak a gyerekek...Rémes! Mindenkit meg lehet érteni, a saját szempontjából! Kár, hogy nem találnak ki valami központi megoldást, hogy ne egymást és önmagukat marják - önhibájukon kívül - az iskolavezetők és a tanári kar. Nehéz ügy!...

    VálaszTörlés
  9. Sajnos a magyar érettségi írásbelin újabban olyan szerzők műveit kell elemezni,akikről a középiskolában nem tanulnak a diákok. Nem is mer a nagy többség belekezdeni ebbe a feladattípusba, inkább az érvelést választja. Ha ez így marad, akkor tényleg mindegy, hogy Janus Pannoniusról tudnak-e valamit, az érettségit lutrinak veszik.Ez elég szomorú :(

    VálaszTörlés
  10. Csak két gondolatot szeretnék, mert ehhez értek. Vekerdy Tamás, mióta az eszemet tudom, azt mondogatja, hogy nem kellene, nem szabadna az óvodában idegen nyelvet tanítani. Most végre kimondatott, reméljük, úgy is lesz. A másik gondolatom a másik szakmám: A gyógypedagógiáról megint nincs egy árva szó sem. Lóg a levegőben,olyat is tudok, hogy táncpedagógus jár ki a falvakba utazótanárként fejleszteni. Na, nem a téri tájékozódást....a hozzá nem értés óriási, és a vezetők meg úgy végzik a munkájukat, hogy az nem szolgálja az SNI-s gyerekek érdekeit.A jelenlévők mindig kivételek...
    Ibolya

    VálaszTörlés
  11. Elolvastam egy hozzászólást, és nem tudom szó nélkül hagyni, azt hiszem, Ildié volt. Nos, az én fiam 8 osztályos gimibe járt. Neki ez nagyon jó volt, nehezen barátkozós, magányos farkas, a hosszú idő ugyanazokkal jót tett neki. Nem hülye gyerek, ezért gyógyszerész akart lenni. Első körben mindenkit felvettek az osztályból valahová, csak őt nem, 4 ponttal lemaradt. Nme is ez háborította fel, hanem az, hogy végigtanulta a 8 évet, mások linkeskedtek, buliztak, stb, aztán 220 ponttal bekerültek mérnöki szakra, neki 396 pontja lett, nem vették fel. A következő évben újra érettségizett a kötelező tárgyakból,az igaz, hogy 20 ponttal többet szerzett, magasan felvették, de elvesztett egy évet, duplán gürcölt....Most simán veszi az akadályokat, pedig nem egyszerű, és iszonyú hosszú, 5 év...Én nem vagyok középiskolai tanár, de azért ez egy kicsit fura, most már nem fájdalmas, de akkor eléggé ki voltam akadva, és ő is.
    Csak ennyi az élmény a felvételivel

    VálaszTörlés